Resam
‘uthmani
TAJUK – TAJUK
UTAMA
l PENGERTIAN RASM ‘UTHMANI
l SEJARAH PENGUMPULAN DAN
PENULISAN AL-QURAN
l KAEDAH-KAEDAH RASM ‘UTHMANI
l KEKUATAN DAN KELEMAHAN RASM
‘UTHMANI
|
l PENGERTIAN RASM ‘UTHMANI
Ø Kalimah ‘Rasm’ : Penulisan
Ø ‘Uthmani adalah bersempena zaman khalifah ‘Uthman Bin ‘Affan
Ø Rasm ‘Uthmani : bentuk dan cara penulisan ayat Al-Quran berdasarkan
kepada mushaf ‘Uthmani (di zaman ‘Uthman Bin ‘Affan)
l SEJARAH PENGUMPULAN DAN PENULISAN AL-QURAN
(3 Zaman)
1)
Zaman Rasulullah s.a.w
2)
Zaman Abu Bakar As-Siddiq
3)
Zaman ‘Uthman Bin ‘Affan
Zaman
Rasulullah s.a.w :
ü PENURUNAN AL-QURAN :
-
Rasulullah s.a.w memperdengar, menerang
& menghurai maksud dan kehendak ayat Al-Quran.
ü TINDAKAN PARA SAHABAT :
-
Hafal dan tulis pada tulang, kulit
binatang, pelepah tamar, batu dan kulit kayu.
ü PENULISAN DAN PENGUMPULAN AWAL :
-
Sahabat membuat himpunan sendiri
-
Hafalan lebih ditekankan
Zaman Abu Bakar As-Sidiq :
ü FAKTOR :
-
Berlaku peperangan (Al-Yamamah) &70
huffaz Al-Quran mati syahid
ü PENCENTUS IDEA :
-
Saidina Umar Al-Khattab
ü SAHABAT YANG DIAMANAHKAN :
-
Zaid bin Thabit dan dibantu oleh para
sahabat lain
-
Terhasil mushaf Al-Quran pertama.
Zaman ‘Uthman bin Affan
ü FAKTOR :
-
Berlaku perselisihan faham tentang bacaan
Al-Quran akibat perluasan wilayah Islam
ü SAHABAT YANG DIAMANAHKAN :
-
Zaid bin Thabit, Abdullah bin Zubair, Abdul
Rahman bin Harith, Said bin Al-’Ash
ü FAEDAH PEMBUKUAN :
-
Satukan umat Islam dalam penggunaan mushaf
yang seragam dari segi ejaan & tulisan.
-
Satukan bacaan dan tertib surah-surah.
CARA PERLAKSANAAN PENGUMPULAN
l Menyalin lembaran yang
diambil daripada rumah Hafsah bt Umar
l Mengambil keputusan dalam
penulisan Al-Quran berdasarkan bacaan para huffaz
l Jika terdapat perbezaan di
dalam bacaan, harus ditentukan melalui dialek suku Quraish kerana Al-Quran
diturunkan dalam dialek mereka
l Dibukukan
|
PERBEZAAN PENGUMPULAN MUSHAF AL-QURAN
ZAMAN
|
SEBAB
|
SUMBER
|
PIHAK YANG TERLIBAT
|
BENTUK PROSES PENGUMPULAN
|
CARA PENGUMPULAN
|
Nabi
|
Arahan Nabi
|
Nabi
|
Nabi
|
Mengikut
masa turun
|
Hafaz dan catat
|
Saidina Abu Bakar
|
Syahid huffaz
|
Catatan di rumah nabi & hafazan
sahabat
|
Zaid bin Thabit, Umar
|
Mengikut turutan ayat tanpa surah
|
Catatan dalam satu mushaf
|
Saidina ‘Uthman
|
Berbeza bacaan
|
Mushaf zaman Abu Bakar
|
4 ahli jawatan kuasa
|
Mengikut turutan ayat dan surah
|
Salin kepada beberapa salinan
|
KELEBIHAN RASM ‘UTHMANI :
- Mudah mengingati
bentuk bacaan
- Mengikut sunnah
rasulullah
- Kedudukan ayat
terakhir dalam mukasurat adalah teratur
- Dibaca berbagai
qiraat
Ø MUDAH MENGINGATI BENTUK BACAAN
-
Baris tanwin yang berbeza dapat menentukan
bentuk bacaan sesuatu hukum tajwid, sama ada dengung atau pun tidak.
-
Tanda waqf diletakkan di tempat yang sesuai
untuk panduan pembaca.
Ø MENGIKUT SUNNAH RASULULLAH
-
Tulisan yang mengikut rasm atau tulisan
yang ditulis di zaman Rasulullah.
Ø KEDUDUKAN AYAT TERAKHIR DALAM MUKASURAT ADALAH TERATUR
-
Setiap mukasurat dalam mashaf Rasm Uthmani
diakhiri dengan ayat penuh. Dan pembaca dapat memberhentikan ayat bacaan dengan
baik dan selesa.
Ø DIBACA BERBAGAI QIRAAT
-
Tulisannya yang seragam dapat dibaca dalam
berbagi-bagai bentuk qiraat. Memudahkan semua al-huffaz membuat rujukan.
KELEMAHAN RASM ‘UTHMANI
v
Sukar dibaca apabila ditulis tanpa baris
v Bentuk
tulisannya yang agak keliru jika ditulis tanpa baris, ini menyulitkan pembaca-pembaca
yang baru mengenali al-quran untuk membaca dengan tepat.
l KAEDAH-KAEDAH RASM ‘UTHMANI
Kaedah 1 : Membuang Huruf
1. Membuang huruf Alif (ا)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
العلمين
|
العالمين
|
الصِّرط
|
الصراط
|
صدقين
|
صادقين
|
2. Dengan membuang huruf Wau (و)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
يلوون
|
يلوون
|
داوود
|
داوود
|
يدع الإنسان
|
يدعو
الإنسان
|
3. Membuang
huruf Ya (ي)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
النبيـــن
|
النبيين
|
ابرهــم
|
ابراهيم
|
4. Membuang huruf
Lam (ل)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
الَّذي
|
اللذي
|
فادَّرئتم
|
فالدرئتم
|
5. Membuang huruf
Nun (ن)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
لا تأمنا
|
لا تأمننا
|
نـجي
|
ننجي
|
6. Membuang huruf
–huruf ejaan bagi HURUFفواتح السور
قاف،
نون، صاد ←
ق، ن، ص
كاف
ها يا عين صاد ←
كهيعص
Kaedah 2 : Menambah Huruf
1. Menambah huruf Alif (ا)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
أبنــؤا
|
أبناء
|
واتقوا الله
|
واتقو الله
|
أنبــؤا
|
أنباء
|
مائة صابرة
|
مئة صابرة
|
2. Menambah huruf Wau (و)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
سأوْريكم
دار
|
سأريكم دار
|
اوْلوا
الأرحام
|
الوا الأرحا
|
أوْلئك
|
ألئك
|
3. Menambah huruf Ya (ي)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
أفإيـن
|
افائن
|
نبإىْ
|
نباء
|
من ورآىِْ
|
من ورآء
|
Kaedah 3 :
Penulisan Hamzah (ء)
1. Penulisan Hamzah (ء) di awal
kalimah
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
أمر
|
امر
|
أزوج
|
ازواج
|
أبوب
|
ابواب
|
2. Penulisan Hamzah (ء) di tengah
kalimah
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
قرءَانا
|
قرآنا
|
القرءان
|
القرآن
|
يـادم
|
يا ادم
|
PERBANDINGAN RASM ‘UTHMANI DENGAN
RASM IMLAK
|
بيل
|
رسم املائي
|
رسم عثماني
|
اية
|
سورة
|
1
|
العالمين
|
العلمين
|
2
|
الفاتحة
|
2
|
الصراط
|
الصرط
|
6
|
الفاتحة
|
3
|
الكتاب
|
الكتب
|
2
|
البقرة
|
4
|
الصلاة
|
الصلوة
|
2
|
البقرة
|
5
|
ابصارهم
|
ابصرهم
|
7
|
البقرة
|
3. Menggantikan Nun (ن) dengan Alif (ا)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
لنسفعا
بالناصية
|
لنسفعن
بالناصية
|
فتعسا لهَّم
|
فتعسن لهم
|
4.
Menggantikan (ة) dengan
(ت)
رسم عثماني
|
رسم املائي
|
رحمت
|
رحمة
|
مرضات
|
مرضاة
|
نعمت
|
نعمة
|
TANDA BACAAN RASM ‘UTHMANI
1.
Tanda Bulat Kecil
-
Tanda
ini terletak di atas huruf `Illah (اْ وْ ىْ)
-
Huruf
tambahan, tidak dibaca sebagai huruf mad ketika wasal atau waqaf.
-
Contoh
:
وَأُوْلُوْا الأَرحَام، مَلإيْهِ، أَفَإِيْن
مَّاتَ، مِاْئَةٌ صَابِرَةٌ
2.
Tanda Bersambung
- Tanda ini hanya terletak di atas huruf
alif.
- Dinamakan همزة الوصل,
wujud di awal kalimah & ditiadakan dari segi bacaan ketika
menyambung bacaan.
Disediakan oleh : semua ahli kumpulan.
3. Bulatan Bujur Meninggi
-
Tanda ini hanya terletak di atas huruf alif.
-
Sebagai huruf terakhir pada kalimah jika
huruf yang berikutnya berbaris.
-
Hazaf dari bacaan semasa menyambung ayat,
dibaca sebagai huruf mad ketika berhenti.
4.
Tanda Kepala Huruf (خ) tanpa Titik.
-
Terletak
di atas mana-mana satu huruf.
-
Menunjukkan
huruf berkenaan bertanda sukun & dibaca Izhar.
5.
Huruf Yang Tidak Bertanda Sukun (2 keadaan)
Ø Pertama
-
Jika terdapat huruf yang tidak bertanda
sukun dan huruf berikutnya bersabdu, maka huruf yang tidak bertanda sukun
diidghamkan kepada huruf berikutnya dengan cara Idgham Kamil (Memasukkan Secara
Sempurna).
Ø Kedua
-
Jika terdapat huruf yang tidak bertanda
sukun dan huruf berikutnya tidak bersabdu, maka ia diidghamkan kepada huruf
berikutnya dengan cara Idgham Naqis (Memasukkan Secara Tidak Sempurna).
6.
Huruf Mim Kecil م))
-
Ganti baris dua (tanwin) dan jika terletak
di atas huruf Nun yang diikuti dengan huruf Ba (ب) )) tanpa sabdu menunjukkan Hukum Iqlab.
7. Tanda Tanwin –
2 keadaan
Ø Pertama
-
Tanda baris dua (tanwin) yang bersamaan
barisnya dan baris hadapan yang diterbalikkan tanda keduanya menunjukkan bacaan ini diIzharkan.
Ø Kedua
-
Tanda baris dua (tanwin) yang menyimpang
(tidak selari), dan baris dua di hadapan berbentuk 2 huruf Wau berturut-turut dan diikuti huruf bertanda
Sabdu, ia menunjukkan Idgham Ma’al Ghunnah.
8. Huruf Alif
Kecil (ا ) ,Wau (و), Ya (ي) dan Nun (ن)
Bermaksud
huruf asal yang tertinggal dan mesti dibaca.
Huruf Sin Kecil س) ) terletak di atas dan di bawah huruf Sad (ص) :
-
Contoh
س س
بصطة المصيطرون
9. Tanda Mad Panjang (~)
-
Tanda ini terletak di atas huruf mad
tertentu, menunjukkan wajib membaca madnya lebih panjang daripada Mad Asli.
10. Bulatan Berhias
-
Menunjukkan penghujung ayat dan nombor
menyatakan bilangan ayat dalam surahnya.
11. Garisan Melintang.
-
Garisan melintang yang terletak di atas
atau di bawah kalimah tertentu memberi tanda peringatan tunduk sujud kepada
Allah.
-
Terdapat 15 tempat sujud dalam al-Qur’an.
12.
Tanda Berupa Intan.
Ø Pertama
-
Terletak
di bawah huruf Ra’ (ر) dalam surah Hud,
ayat 41.
-
Baca
secara Imalah fathah huruf Ra’ kepada Kasrah (condongkan bacaan baris di atas hampir
kepada baris di bawah).
Ø Kedua
-
Terletak di atas huruf Mim dan Nun bersabdu
pada surah Yusuf, ayat 11.
-
Baca secara Isymam (Memuncungkan bibir
mulut ke hadapan).
Waqaf Tam (
Berhenti Harus ) مـ
ü Contoh :
مـ
إنما يستجيب الذين يسمعون والموت
يبعثهم الله ثم إليه ترجعون
Waqaf
Kafi (Berhenti / Memadai) قلى
ü Contoh :
قلى
كذ
لك يبين الله لكم ءايته والله عليم حكيم
Waqf
Hasan (Berhenti Elok / Baik ) صلى
ü
Contoh :
صلى
سبح
لله ما فى السموات وما فى الأرض وهو العزيز الحكيم
Waqaf Ja’iz
( Berhenti Harus ) ج
ü Contoh :
ج
ذلك
فضل الله يؤتيه من يشاء والله وسع عليم
Waqaf
Qabih ( Berhenti tidak elok ) لا
ü
Contoh :
لا
وعد
الله الذين ءامنوا وعملواالصلحات لهم مغفرة وأجر عظيم
Waqaf
Ta’anuq (Berhenti Berikat) \
ü
Contoh :
\ \
ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين
Disediakan oleh : semua ahli kumpulan.
No comments:
Post a Comment